Sep
11
2010

3D donut

Het 3D gedeelte van Photoshop is enorm leuk  dus deze keer een oefening waarin een geïmporteerd 3D object wordt bekleed. Deze les kan alleen gemaakt worden met Photoshop CS4/CS5 Extended. Ik heb in de les de verschillen tussen de beide versies  aangegeven waar nodig met screenshots en of een kleine toelichting in de tekst. Hieronder het eindresultaat van deze les een mooie donut waar je zo je tanden in zou willen zetten.

OK, aan de slag!

In Photoshop heb je de mogelijkheid om een standaard donut in 3D te nemen maar dat doen je niet. Je neemt een donut die wat gedetailleerder is en die ga je importeren in Photoshop. Hierna kun je hem dan net als een standaard 3D object uit Photoshop bewerken. Download de Donut en unzip het mapje Donut. Open in Photoshop een nieuw document van 900 x900 px met een resolutie van 300  px/inch.

Ga het 3D gedeelte en kies voor  NIEUWE LAAG UIT 3D BESTAND ga naar het mapje van de donut en open het Donut.obj bestand.

Open het bestand en je krijgt dit te zien:

Neem je 3D object roteren gereedschap en draai de donut zodat je wat meer van de bovenkant en de binnenkant ziet. Zoom een klein beetje uit met 3D object schalen.

Klik op het de laagthumbnail van je 3D donut in het lagenpalet( op het vierkantje)  en stel als volgt in:

NB: Het menu in CS5 ziet er een beetje anders uit als in CS4. Hieronder het CS5 menu:

We gaan verder met de belichting. Open het 3D menu en kies voor lichten vervangen. Kies uit de map met lichten hard licht.

NB: bij CS5 heet het voorinstellingen lichten vervangen.

Selecteer Infinete Light (oneindig licht) 3 en zet de intensiteit op 0,5:

Om de donut mooi te bekleden gaan we vijf verschillende structuren  maken. Hieronder zie je de structuren die je gaat maken en in het midden zie je de donut als deze bekleed is met de vijf structuren:

We beginnen met de koek hiervoor klik je op de PS_3_default laag in je 3D palet en hernoem je deze in Donut. Klik dan tweezijdig uit en klik op het icoontje achter het vakje onscherp(diffuus) , kies daar voor nieuw structuur (texture).

NB: zo ziet het venster bij CS5 eruit.

Het nieuwe document dialoog venster komt dan in beeld. Geef de maten en resolutie in zoals hieronder aangegeven:

Klik nu op structuur openen en het texture opent in een nieuw venster. Zet de voorgrondkleur op #FFB464 en de achtergrondkleur op #FFD077. Ga dan naar menu FILTER-RENDERING-WOLKEN.

Zet een verticale hulplijn in het midden van het document (250 px) en neem je verloop gereedschap. Zet de voorgrondkleur op #ffeabb. Zet het verloop van voorgrond naar transparant en zet het verloop op lineair. Trek dan een verloop aan de linker en rechterkant. Hierna zet je het verloop op gespiegeld en trek je vanaf de hulplijn een verloop.

Ga nu naar het Donut PSB document om te bekijken hoe de structuur op de donut eruit ziet.

Open de structuur en selecteer met je rechthoekige selectiekader de linker helft van de structuur. Ga dan in menu SELECTEREN naar TRANSFORMATIE SELECTIE en schaal de selectie in de breedte tot 60%. Maak een nieuwe laag aan en noem deze glazuur, vul de selectie in de nieuwe laag met kleur #ee0044.

Ga naar menu FILTER-VERVORMEN-GOLF:

Je kunt hierna de hulplijn wissen. Zet nu twee nieuwe verticale hulplijnen langs de glazuur laag. Zorg dat de onderkanten van je glazuur tussen de beide hulplijnen inpassen. Om de hulplijnen op de juiste plaats te krijgen ga je naar menu WEERGAVE-LINIALEN (CTRL +R) en raak je met je cursor de liniaal aan aan de linkerkant naast je werkbalk. Hierdoor krijg je een hulplijn. Sleep deze dan naar de linkerkant van je glazuur en herhaal dat met de hulplijn aan de rechterkant van je glazuur.

Ga nu naar menu BEWERKEN-TRANSFORMATIE-VERVORMEN en vervorm het glazuur aan de bovenzijde zodat het boven ook mooi tussen de hulplijnen in past. Hierna kun je de hulplijnen wissen.

Ga nu naar menu FILER-VERVAGEN-GAUSSIAANS VERVAGEN en vervaag met 3 px.

Geef dan de laag een gloed buiten als volgt ingesteld met kleur #d29960.

Omdat nu de bovenkant en de onderkant van het texture aan elkaar passen sluit het texture op de donut mooier op elkaar aan.

Maak nu een nieuwe laag aan die je spikkels noemt en zet dan met verschillende diktes en verschillende kleuren spikkels in de nieuwe laag. Zorg dat je penseel een hardheid heeft van 100%. Ik heb grootte 5- 13 px gebruikt en vier felle kleurtjes.

Ga terug naar je donut document en ga naar het 3D palet, klik op reliëfsterkte en zet deze op 2. Klik dan op nieuwe structuur.

NB: Bij CS5 ziet het er zo uit:

Maak een nieuwe structuur aan van 500 breed  x 1000 px hoog met een resolutie van 300 zoals je al eerder deed.

Vul de achtergrondlaag van het Donut relief.psb document met zwart. Het reliëf document moet het reliëf maken op precies dezelfde plaatsen als in het Donut diffuus texture. Je begint met het glazuur. Ga hiervoor naar het Donut diffuus document en selecteer je glazuur laag. Neem je verplaatsen gereedschap en houdt de SHIFT toets ingedrukt. Sleep de laag in het Donut reliëf document. Toets dan CTRL  + U in om het kleurtoon/verzadiging menu op te roepen. Schuif het schuifje van helderheid naar 100 en zet dan de glazuurlaag op een dekking van 50%:

Zet hierna het gloed buiten effect van de glazuurlaag in je reliëf document uit door op het oogje te klikken.

Sleep nu op de zelfde manier de spikkels laag in het document. Zet ook weer bij kleurtoon/verzadiging de helderheid op 100 maar zet deze keer de vulling van de laag op 50% en Voeg aan de laag van de spikkels een gloed binnen als laagstijl toe.

Ga nu naar je donut document en maak bij glans een nieuw structuur aan met dezelfde maten en resolutie als de vorige twee. Vul de achtergrond met #1e1e1e. Sleep de glazuur laag uit je reliëf document in het glans document. Zet de dekking van de laag op 100%. Ga dan terug naar je Donut document en zet in het 3D palet de glans op 65%:

Voor de reflectie gaan we deze foto gebruiken. Download de foto en open hem in Photoshop.

Vervaag de foto Gaussiaans met 7 px. Sla hem op en noem de foto omgeving, sluit het document.

Ga nu naar het donut document en ga weer naar je 3D palet. Zet reflectiviteit op 50% en klik op omgevingsstructuur en kies voor structuur laden. Laad de foto die je opgeslagen hebt als omgeving. Ga dan naar reflectiviteit en maak daar een nieuwe structuur aan in dezelfde maten en resolutie als de andere structuren die je al eerder maakte.

Nu glanst de hele donut en dat is niet de bedoeling, alleen het glazuur moet glanzen. Vul daarom nu de achtergrond van het reflectiviteit document  met zwart en vervolgens sleep je de glazuurlaag uit het glans document in het reflectiviteits document. Hierna zet je de dekking van de glazuur laag in het reflectiviteitsdocument op 30%.

Zo dat is de donut!

Maar het plaatje is nog niet helemaal af, er moet nog een reflectie van de donut gemaakt worden, een schaduw en de achtergrond moet nog wat knapper. Sluit alle documenten behalve donut.psd en dupliceer de donut laag, noem deze reflectie. Sleep reflectie laag onder de donut laag en zet de donut laag uit.

Neem een van de camera gereedschappen (ik heb roteren genomen maar dat maakt niet uit) en zet weergeven boven in de opties balk op rechts.

Ga naar je 3D palet en kies onderaan in het palet voor grondvlak inschakelen.

Sleep nu de reflectielaag met het 3D pannen gereedschap terwijl je de shift toets ingedrukt houdt, net onder de lijn van het grondvlak en zet daarna de weergave  op donut.

Als je allebei de lagen aanzet zie je dit:

Zet het grondvlak weer uit en ga naar de structuur van de diffuus donut in je reflectie donut, open dit en ga naar menu AFBEELDING-AFBEELDING ROTEREN-CANVAS HORIZONTAAL ROTEREN. Bewaar en sluit het document. Herhaal deze stappen voor reliëf, glans en reflectie structuren. Hierdoor krijg je dat alles ondersteboven gedraaid wordt in je donut en de onderste donut een spiegelbeeld van de bovenste lijkt.

Nu gaan we een dekkingstructuur toevoegen, klik hiervoor in je 3D palet op het icoontje achter dekking en open een nieuwe structuur. Zet de hoogte, breedte en resolutie weer op dezelfde waarden als je al eerder deed bij de andere structuren. Open het dekkingsstructuur en maak een nieuwe laag aan. Neem dan je verloop gereedschap en selecteer het zwart-wit verloop trek een lineair verloop in de laag zoals aangegeven in het voorbeeld hieronder. Zet ter ondersteuning  weer een hulplijn in het midden van je document zodat je gemakkelijk het verloop kunt trekken van de zijkant naar het midden.

Dupliceer de laag en schuif de kopie laag een stuk naar rechts zodat deze helemaal buiten de lijnen van het document valt:

Selecteer nu beide lagen en verschuif de lagen 70 px met je transformatie gereedschap naar links (dit kun je ingeven boven in de opties balk) zodat je dit te zien krijgt:

Zorg ervoor dat je tweezijdig bij spiegeling uit hebt staan anders krijg je een raar effect. Zet de donut laag aan en je ziet dit:

Nu nog een schaduw maken! Dupliceer hiervoor de donut laag en noem de kopie schaduw. Sleep de schaduw laag onder de donut laag en zet de donut laag uit. Ga in de donut laag van schaduw staan en verwijder alle structuren. Vink tweezijdig bij spiegelen weer aan (alleen bij CS4). Zet de kleur bij diffuus op zwart en zet de glans op 0%.  Klik op het dekkingsstructuur en kies voor een nieuwe structuur breedte en hoogte en resolutie weer op 500 x 1000 en 300 zoals bij alle andere structuren.

Open de dekkingsstructuur en vul de achtergrond met zwart. Maak een nieuwe laag aan neem je rechthoekige selectiekader en trek een rechthoekige selectie zoals hieronder in het voorbeeld te zien is. Vul de selectie in de nieuwe laag met wit.

En je hebt een schaduw gemaakt:

Zet je donut laag aan, ga in de schaduwlaag staan, klik met rechts en kies voor 3d laag omzetten in pixels. Kies dan in menu FILTER voor VERVAGEN en vervaag de schaduw laag GAUSSIAANS met 20 px.

Zet de dekking van de schaduwlaag op 50% en de dekking van de reflectie ook op 50% en dubbelklik op de achtergrondlaag om deze te ontgrendelen. Geef de laag een verloopbedekking in een kleurstelling die je leuk vindt. Ik heb deze gebruikt:

NB kleuren #a2d1e0 en #e0f5fc

Je kunt natuurlijk allerlei variaties  donuts maken, bijvoorbeeld chocolade mjam 🙂

Snijdt de afbeelding uit op de gewenste maat, dat maakt het plaatje helemaal af!

Hieronder een chocolade variant mjam 🙂

Aanverwante berichten

Jumbojet

9 Reacties +REACTIE GEVEN

  • hoe kan ik een donut een andere kleur geven

    leo

  • Hoi JJ,

    Voor de zoveelste keer bedankt!!
    Zal nog wel meer een beroep op je doen, ik ben bezig al jouw lessen na te kijken.
    Is dat oké?

    Grtz
    Brigitte,

    • Hartstikke fijn:) ik heb namelijk een plugin die niet meer werkt en al die links moeten vervangen worden. thnx!

  • Hoi J.J.

    Kan ik ook jouw afbeelding opslaan?, want het downloaden gaat niet.

    Gr.Brigitte,

    • Hoi Brigitte,
      als het goed is werkt de download nu weer 🙂
      grtz,
      JJ

  • waar moet ik zijn om de opdracht “structuur openen” ik kan het niet vinden hellep
    grt trijnie

    • Hoi Trijnie,

      als je achter onscherp kijkt zie je daar een icoontje staan. Als je daar op klikt krijg je verschillende opties zoals structuur openen.
      grtz,
      JJ

      • heb em al gevonden super lesjes maak jij !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ga zo door haha.
        grt trijnie

  • […] op de link om de turorial 3D donut te […]

Reageer

Archief

Categorie